نگاهی به عرب نیوز:

عربستان و کویت از ایران می‌خواهند برای کاهش تنش در میدان گازی الدره مذاکره کند



نویسنده: عدنان نگاری
عربستان سعودی و کویت مالکیت انحصاری میدان گازی الدره در «منطقه تقسیم‌شده» دریایی را پس از افزایش تنش‌ها با ایران در مناقشه طولانی‌مدت بر سر این سایت پرسود، اعلام کردند. وزیر امور خارجه عربستان با تاکید مجدد بر مالکیت مشترک، از ایران خواست برای تعیین مرزهای شرقی این منطقه وارد مذاکره شود. وزیر نفت کویت همچنین ادعاهای ایران در مورد میدان را رد کرد و از تهران خواست تا بحث‌ها را درباره این منطقه آغاز کند. در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه توسط خبرگزاری سعودی منتشر شد، یک منبع وزارت خارجه تاکید کرد که منابع طبیعی در «منطقه تقسیم‌شده» تنها در اختیار عربستان سعودی و کویت است. 
این وزارتخانه اعلام کرد:«ما درخواست‌های قبلی خود را از ایران برای آغاز مذاکرات برای تعیین مرزهای شرقی منطقه تقسیم شده بین پادشاهی و کویت به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره کننده در مقابل طرف ایرانی تجدید می‌کنیم.» پس از اعلامیه عربستان سعودی، کویت نیز بر حقوق انحصاری خود بر میدان گازی الدره تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی کونا، سعد البراک وزیر نفت کویت مخالفت شدید خود را با فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده ایران در این منطقه ابراز کرد. البراک گفت: «ما فعالیت‌های ایران در اطراف میدان گازی فراساحلی الدره را قاطعانه و کاملاً رد می کنیم.» وی در هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گفت‌وگو با الشرق، افزود ایران ابتدا باید در تعیین مرزهای بین‌المللی ورود کند و پس از آن، هرکس حقی داشته باشد، طبق قواعد حقوق بین‌الملل به آن می‌رسد. 
یک منبع نزدیک به وزارت خارجه کویت به کونا فاش کرد که منطقه دریایی که میدان دریایی الدره در آن قرار دارد، بخشی از سرزمین‌های دریایی دولت کویت است و منابع طبیعی آن بین کویت و عربستان سعودی مشترک است. این منبع همچنین افزود تنها دولت کویت و عربستان سعودی دارای حقوق انحصاری بر منابع طبیعی میدان الدره هستند. این ادعا موقعیت کویت را مستحکم می کند و بر مالکیت مشترک بین دو کشور همسایه تأکید می‌کند.
مناقشه بر سر میدان گازی الدره سال‌هاست که ادامه دارد. در ماه مارس، کویت و ایران مذاکرات مشترکی را در تهران برگزار کردند و بر لزوم حل این موضوع مطابق با قوانین بین المللی تاکید کردند. با این حال، تداوم ایران در پیگیری فعالیت‌ها در این منطقه به پیچیدگی مناقشه می‌افزاید و دستیابی به راه‌حل را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. میدان گازی الدره یک منطقه مشترک زیر آب بین عربستان سعودی و کویت واقع در خلیج عربی است. این استان در استان الحسا، که بخشی از استان شرقی عربستان سعودی است، واقع شده است. کشف این میدان نفتی به دهه 1960 برمی گردد که همزمان با آغاز روند تعیین مرزهای دریایی بین عربستان سعودی و کویت بود.
مناقشات پیرامون این عملیات پس از اعلام آمادگی ایران در ماه ژوئن برای آغاز حفاری در میدان گازی الدره تشدید شد. علیرغم تلاش ها برای مذاکرات و توافقات بین کویت، عربستان سعودی و ایران، راه حل قطعی این مناقشه همچنان مبهم باقی مانده است که منجر به تنش ها و اختلافات مداوم در منطقه شده است.
 ادعاهای رقیب و آمادگی ایران برای آغاز حفاری در میدان الدره، تنش ها را در منطقه تشدید می کند. با پیش‌روی اوضاع، باید دید که آیا مذاکرات دیپلماتیک یا ابزارهای دیگر برای دستیابی به یک راه‌حل مورد توافق دو طرف بین طرف‌های مربوطه به کار گرفته خواهد شد.
 
 
سرمایه گذاری اسلامی خلیج فارس با خرید یک شرکت مالی حضور خود را در عربستان سعودی تقویت می‌کند
 نگاهی به خلیج تایمز:
سرمایه گذاری اسلامی خلیج فارس با کسب مجوز سرمایه‌گذاری کامل از سازمان بازار سرمایه عربستان و افتتاح دفتری در ریاض در سال جاری، فعالیت‌های خود را در عربستان سعودی به طور قابل توجهی در سال 2023 گسترش داد.GII یک شرکت سرمایه‌گذاری جایگزین جهانی پیشرو با بیش از 3.5 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت (AUM)، در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های متعددی در داخل عربستان دارد. در می 2022، GII اکثریت سهام گروه پزشکی Al Meswak را به مبلغ 600 میلیون دلار به دست آورد. همکاری با شرکت غول پیکر مدیریت سرمایه گذاری و مشاوره سعودی Jadwa. 
المسواک دارای بزرگترین زنجیره کلینیک های دندانپزشکی و پوست در عربستان سعودی است که شامل بیش از 90 مرکز در بیش از 37 شهر عربستان سعودی، به علاوه خرید اخیر دو کلینیک دندانپزشکی در منطقه العین ابوظبی در امارات متحده عربی است.
فواز التمیمی، رئیس دفتر GII در عربستان سعودی، گفت: «خوشحالم که GII در تلاش خود برای ایفای نقش قوی‌تر در داستان سرمایه گذاری چشمگیر در عربستان سعودی موفق بوده است. ترکیب تجربیات من در هیئت مدیره GII و دانش من از چشم‌انداز تجاری عربستان سعودی با استعداد بی‌تردید GII برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند بازده سهامداران فعلی و شرکای جدید ما را از طریق عملیات گسترده عربستان سعودی افزایش دهد.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها